torstai 23. marraskuuta 2017

Arviointi- ja palauteosaaminen

Arvioinnin tehtävät ja tavoitteet

Arvioinnilla ohjataan, motivoidaan ja kannustetaan opiskelijaa tavoitteiden saavuttamiseen, tuetaan opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä sekä kasvua ammatti-ihmisenä. Opiskelijan ohjausken ja kannustuksen lisäksi arvioinnin tärkeä tehtävä on tuottaa tietoa osaamisesta opiskeljalle itselleen, opettajille ja työnantajille, sekä jatko-opintoihin pyrkimistä varten. Arviointi ei perustu pelkkään opitun arvosteluun, vaan oppimisen arviointia tulee tehdä jatkuvasti opiskelijan oppimisprosessin aikana. 

Arvioinnissa on tärkeää erottaa osaamisen- ja oppimisen arviointi toisistaan. Tavoitteena osaamisen arvioinnissa on koota laajasti tietoa opiskelijan saavuttamasta osaamisesta. Saatua tietoa opiskelija
voi käyttää hyväkseen omassa oppimisen reflektoinnissaan, ja eri sidosryhmät ja oppilaitos oman opetuksensa suunnittelussa. Oppilaitoksen tulee laatia osaamisen arvioinnista opiskelijan arvioinnin toteuttamissuunnitelma.

Oppimisesta ja osaamisesta opettajalta saadun arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Menetelminä opiskelijoiden osaamisen arvioinnissa voi olla numeraalinen tai laadullinen arviointi. 

Arvioinnin soveltamisesta ja periaatteista on tiedotettava opiskelijoille ja kaikille arviointiin osallistuville jo ennen opintojen alkamista  (A603/2005, 3 §). Tärkeää tiedottamisessa  ovat yhteiset pelisäännöt, tiedon muotoileminen ymmärrettävään muotoon sekä asioiden kehitteleminen yhdessä keskustellen ja neuvotellen. Opiskelija nähdään aktiivisena toimijana, jota rohkaistaan kysymään, tarkistamaan tietojaan ja pohtimaan opiskeluunsa liittyviä asioita. Perusvaatimus on, että opiskelija on ymmärtänyt saamansa tiedon oikein. Kohderyhmän mukaan tiedottamisen kanaviksi voidaan valita suullinen, kirjallinen ja/tai sähköinen viestintä. 

Tiedotettavia asioita ovat ainakin arvioinnin tehtävät ja tavoitteet, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, oppimisen ja osaamisen arviointi sisältäen työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit, arvosanasta päättäminen, arvioinnin uusiminen ja arvosanojen korottaminen, arvioinnin oikaiseminen sekä tutkintotodistuksen saaminen. Oppilaitoksessa tiedottamisen tavoitteena on toiminnan sujuvuuden takaaminen. 

Opiskelijan osaamista on arvioitava jo opintojen alkaessa. Opiskelijan osaaminen ja sen taso tulee selvittää opiskelijan vahvuuksien tunnistamiseksi ja aiemmin hankitu osaamisen tunnustamisen määrittämiseksi. Osaamisen tunnistaminen on pohjana opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden laatimisessa, mutta myös tarvittavan ohjauksen ja tuen määrittelemisessä. Osaamisen tunnistamiseksi käydään arviointikeskustelu, johon osallistuvat opiskelija ja opettaja/t. Opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista verrataan tutkinnon osien tavoitteisiin, sisältöihin ja ammattitaitovaatimuksiin. Opiskelijaa tulee ohjata osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisen hakemisessa. Myös osaamisen tunnistamiseen liittyvien ohjeiden tulisi olla helposti löydettävissä esimerkiksi verkosta, jolloin opiskelijalla on mahdollisuus tutustua niihin omatoimisesti.


    Lähteet: - http://www.oph.fi/download/124811_SoTe.pdf
                   - http://www.oph.fi/download/46585_opiskelijan_arvioinnin_hyvia_kaytantoja.pdf
                   - http://www.oph.fi/download/165456_arvioinnin_opas.pdf
                   - http://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen-arviointi
                   - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti