
Verkostot koulumaailmassa
Koulun verkostoitumisella tarkoitetaan suhteellisen pysyviä ja säännöllisiä yhteyksiä koulun ulkopuoliseen maailmaan niin, että verkostoituminen ulottuu opettajiin ja oppilaisiin saakka ja näkyy yhteistyönä eri tahojen kesken. Verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa on sekä perinteinen että uusi ilmiö. Koulut ovat tehneet aina yhteistyötä lähiyhteisön kanssa, mutta laajemman yhteistyön rajoitteena on ollut yhteydenpidon hitaus ja kalleus. Internet on mullistanut yhteydenpidon ja tuonut yhteydet kaikkien ulottuville. Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa muuttaa samalla automaattisesti oppilaitosten henkilökunnan työtä verkostomaiseksi. Toisille ulkoinen verkostoituminen voi kuitenkin edelleen olla varsin vähäistä lukuunottamatta opettajia, joille se on työn vuoksi suorastaan välttämätöntä, esimerkiksi erityisopettajille tai opoille. Suurin osa opettajista tekevät kyllä yhteistyötä omassa koulussaan muiden opettajien ja henkilökunnan kanssa, mutta ulkoinen verkostoituminen puuttuu. Sitä ei nähdä tarpeellisena oman työn kannalta, ei osata, tai se ei muutoin tunnu työhön sopivalta.
Koulun verkostoitumisen etuna on luonnollisesti kokemusten ja osaamisen jakaminen ja välittyminen, ideoiden syntyminen, uuden oppiminen. Verkostoitumien osaltaan tuo myös ammatillista yhteistyötä yksintyöskentelyyn. Kun verkostot ovat suhteellisen pysyviä, käytäntöjä voidaan syventää ja monipuolistaa niin, että kaikki oppilaat ja opettajat voivat osallistua. Eri koulujen verkostoituessa mahdollisuus lisätä omaa koulutustarjontaa lisääntyy, sekä kustannustehokkuus paranee. Näin useammalla koulutusyksiköllä on mahdollisuus tarjota yhä laajempaa opetusvalikoimaa ja yksilöityä osaamista eri alojen yrityksille. Säännölliset yhteydet tukevat opettajaa ja helpottavat hankkeisiin osallistumista, kun rakenteellisia ratkaisuja on jo tehty aikaisemmin.
Yksi yhteistyön menetelmä onkin tiimiopettajuus. Määritelmiä tiimiopettajuudelle on useita, muta kaikkia näitä yhdistää näkemys siitä, että yksi tai useampi opettaja/luennoitsija työskentelee yhdessä suunnitellen ja opettaen tietyn opetuskokonaisuuden. Usein tällaiseen opintojaksoon ja toimintatapaan liittyy hyvin olennaisena osana myös opiskelijoiden osallistaminen eri ryhmätyömuodoissa tai yhteistoiminnallisina työtapoina. Oleellista on pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen ja reflektiivinen dialogi.
Tiimiopetuksen on todettu tuottavan aktiivisen osallisuuden molemmille opettajille ja tukevan opettajien ammatillista ja persoonallista kasvua. Keskinäinen vastuun jakamisen ulottaminen myös opiskelijoiden keskuuteen tuo esille opettajan hiljaista tietoa ja voidaan todeta, että tiimiopettajuus on mielekäs malli esimerkiksi yhteistoiminnallisen oppimisen viitekehyksessä. Käytännön toiminnassa, esimerkiksi opetustilanteessa, kaikki osalliset tuovat oman osaamisensa yhteiseen pohdintaan. Jokaisella on mahdollisuus reflektoida omia ja toistensa kokemuksia ja sanallistaa omia piilossakin olevia käsityksiään.
Verkostoitumisen suunnat
Uudenlaisia verkostoja on viime vuosina pyritty luomaan lähinnä kolmeen suuntaan: toisaalta yrityksiin, toisaalta kansainvälisiin hankkeisiin ja muihin kouluihin. Yksittäisen opettajan verkostot ovat haavoittuvampia ja ne yleensä katoavat koulun käytöstä, kun opettaja esimerkiksi vaihtaa koulua.
Haasteena verkostoituneessa opetuksessa voikin olla sisällöllisen asiantuntijuuden hajautuminen ja opetuksessa korostuva suunnittelu ja organisointi. Verkostoitunut opetus edellyttääkin vahvaa tiimityötä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Verkostoituminen on yksinkertaisimmillaan kanssa käymistä toisen yksilön tai yrityksen kanssa. Verkostojen hyödyntäminen onkin käytännössä eri tasoista vuorovaikutusta; kyselemistä, kuuntelua, itsestä kertomista, aitoa kiinnostusta ja verkostoitumisvälineiden kunnossapitoa.
Lähteet: - http://www10.edu.fi/kenguru/?sivu=opettajien_verkostoituminen
- https://arkisto.uasjournal.fi/kever_2008-1/amk-opeverkostotKoivunenym.pdf
- http://www.helsinki.fi/science/networkedlearning/texts/raami.pdf
- http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa
/mika_ihmeen_sosiaalinen_media/verkostoituminen_ja_vertaistyoskentely
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti