Ammatillinen kohtaaminen
Kohtaaminen on ihmisten välistä vuorovaikutusta, keskustelua, ajan antamista toiselle ja aitoa läsnäoloa. Opettaja voi omalla toiminnallaan olla aktivoija ja rohkaisija, joka saa opiskelijat osallisiksi opetuksesta. Opettajan työ on täynä kohtaamisia erilaisissa tilanteissa, minkä vuoksi opettajan kohtaamistaidot ovatkin erityisen keskeisessä asemassa. Kohtaamisia tapahtuu niin koulun sisäisten toimjoiden ja yhteistyökumppaneiden välillä, mutta erityisesti opettajan ja opiskelijoiden välillä. Opetustilanteessa sekä opiskelijat, että opettaja ovat vahvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Tämä voi parhaiillaan johtaa interaktiiviseen kanssakäymiseen ja molempien osapuolien oppimiseen. Erityisesti opettajan rohkeus lähteä mukaan uudenlaisiin, perinteisiä opettamismalleja rikkoviin toteutuksiin omassa työssään antaa mahdollisuuden elinikäiselle oppimiselle. Opettajan tulisi pyrkiä luomaan sellaisia oppmisympäristöjä, joissa avoin vuorovaikutus on mahdollista ja jossa opettamisesta siirrytään vähitellen oppimisen ohjaamiseen.Ammatillisen kasvun tukijana
| Gerald Grown SSDL-malli |
Opettajan on syytä ottaa huomioon opiskelijan itseohjautuvuuden taso suhteessa tapaansa ohjata opiskelijoita tavoitteiden saavuttamiseen. Hyvä opettaminen tukee oppilaan itseohjautuvuuden tasoa ja pyrkii johdattelemaan kohti lisääntyvää itseohjautuvuutta. Tässä hyvänä ohjeena voi käyttää Gerald Grown laatimaa SSDL- mallia.
Opettaja yksilön ja ryhmän kohtaajana
Opetustilanteissa opettaja kohtaa hyvin erilaisia oppijoita. Tästä syystä on tärkeää, että opettaja hallitsee monimuotoisesti eri opetusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisissa tilanteissa. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen oppimisprosessin kaikille osallistujille. Pelkkä oppimisteorian hallitseminen ei kuitenkaan takaa oppimista. Onnistuneella opetuksella voidaan auttaa opiskelijaa oppimaan, mutta todellinen opiminen riippuu siitä, mitä oppimistekoja opiskelija tekee itse oppiakseen.
Onnistuneella kohtaamisella on ensiarvoisen tärkeä rooli opetuksen onnistumisen ja tuloksellisuuden kannalta. Kun opiskelija tuntee olonsa tervetulleeksi, turvalliseksi, opetus on suuniteltu opiskelijaa varten ja toteutettu opiskelijan ehdoilla on opiskelijalla mahdollisuus saada opetuksesta suurin hyöty.
Tähän päästään oikeanlaisella opiskelijan kohtaamisella ja oppimisen ohjaamisella. Yksilöllinen kohtaamnen, selkeiden tavoitteiden asettaminen, hyvä ohjauksellinen yhteys opettajaan, sekä jatkuva palaute luovat parhaan kokonaisuuden oppimiselle.
Yksilöllisen kohtaamisen ja työskentelyn lisäksi on monimuotoisessa opetuksessa osattava hyödyntää myös yhdessä työskentelyä. Erityisesti erilaisissa ongelmanratkaisutilanteissa opiskelijat tarvitsevat kanssaopiskelijoita reflektoimaan omia ajatuksiaan. Ryhmätyöskentely edellyttää aina ryhmän sisäistä luottamusta. Opettajan kohtaamistaidoilla on tärkeä rooli ryhmädynamiikan syntymisessä. Opettaja voi luoda opiskelijoille selkeän vision tavoitteista ja ryhmätyöskentelyn hyödyistä ja rakentaa ryhmätyöskentelystä osallistavan projektin. Ryhmässä opiskelijoiden on mm. mahdollisuus tuoda esille erilaisia näkökulmia ja selkiyttää ajatuksia. Ryhmän jäsenet pystyvät usein yhdessä ratkaisemaan sellaisia työntekoon, päätöksentekoon, tiedonhankintaan ja opiskeluun liittyviä ongelmia, mihin yksittäisen opiskelijan aika ja voimavarat eivät riitä. Parhaimmillaan rymätyöskentely on erittäin tehokas tapa ratkaista ongelmia.
Lähteet: - http://www.oaj.fi/cs/oaj/Uutiset?contentID=1408918519591&
page_name=Maaret+Kallio+Vuorovaikutus+on+opettajan+tyon+perusta
- https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67420/951-44-6073-1.pdf?sequence=1
- http://www.koordinaatti.fi/sites/default/files/TiaIsokorpi-Kohtaamisentaidot.pdf

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti