1. Suunnitteluosaamisen arviointikriteerit:
1. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden
- Opettajaopiskelijan laatima koulutuskokonaisuuden suunnitelma pohjautuu tutkinnon
perusteisiin/opetussuunnitelmaan.
- Opettajaopiskelija on ottanut suunnitelmassaan huomioon opiskelijoiden lähtötason ja muut mahdolliset opetukseen, ohjaukseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät.
- Suunnittelu toteutuu yhteistyössä muiden ko. opetuksen ja ohjauksen toteutukseen vaikuttavien tahojen kanssa.
- Suunnitelma sisältää koulutuskokonaisuuden sisällön jäsentämisen ja arviointisuunnitelman.
- Suunnitelma on osaamisperusteinen ja opiskelijalähtöinen.
- Oppilaitoksen mahdolliset erityispiirteet on huomioitu suunnittelussa.
Osaamisen osoittaminen: Olen käsitellyt aihetta blogissani
1.1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat
- Opettajaopiskelija tarkastelee opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavien asiakirjojen merkitystä omalla alallaan, siinä kontekstissa, jossa hänen opetus ja ohjaus toteutuvat.
Osaamisen osoittaminen:
Tarjoumäpäivänä käsittelmimme opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaaviin asiakirjoihin. Tämän lisäksi olen perehtynyt kirjallisuuteen ja artikkeleihin joissa aihetta on käsitelty laajemmin.
Käsittelen aihetta blogissani opetusta ohjaavat asiakirjat osiossa
1.2. Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä
- Opettajaopiskelija tarkastelee erilaisia oppimisen teorioita ja reflektoi omaa oppimiskäsitystään monipuolisesti perustellen.
- Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.
Osaaamisen osoittaminen:
Oppimisteoriat ja oppimiskäsitykset ovat tulleet minulle tutuksi jo opettajan pedagogisissa perusopinoissa aiempien opintojeni yhteydessä, mutta nämä tulivat kertauksena myös tarjoumapäivänä. Tämän lisäksi olen tutkinut aihetta kirjallisuudesta. Käsittelen näitä teorioita ja menetelmiä blogikirjoituksessani oppimiskäsitykset ja teoriat
1.3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa
- Opettajaopiskelija tunnistaa, millainen oppimisprosessi hänen oman alansa opetuksessa ja oppimisessa toteutuu. Hän reflektoi, miten ottaa oppimisprosessin huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.
- Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.
Osaamisen osoittaminen:
Käsittelimme oppimisprosessia omassa opetuksessamme tarjoumapäivänä. Käsittelen aihetta
blogissani.
2. Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden
- Opettajaopiskelija tietää oman alansa opettajan työhön liittyvät turvallisuusohjeet ja -asiakirjat.
- Niitä reflektoiden hän suunnittelee omaan opetukseensa ja ohjaukseensa liittyvän turvallisuuskartoituksen, jossa ottaa huomioon opiskelijoiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden.
Osaamisen osoittaminen:
Olen perehtynyt turvallisuuden määritelmään ja sen eri osa-alueisiin. Osaan huomioida turvallisuuden opettajana, sekä opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa. Käsittelen aiehetta blogissani turvallisuusosaaminen 1, turvallisuusosaaminen 2 ja 3 otsikoiden alla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti