
Ammatillisten opettajaopintojen aikana olemme toteuttaneet opintojamme tiimiopettajuuden kautta opiskelijakollegoitamme opettaen. Opetusharjoittelussa opintokokonaisuuden suunnittelu yllätti kuitenkin vaativuudellaan selkeistä lähtökohdista huolimatta. Oman opetukseni suunnittelun lähtökohtana olivat sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen osaamisalan opetussuunnitelma, sekä arviointikriteerit. Suunnittelemani koulutuskokonaisuus kohdistui opetussuunnitelman sisällön mukaisesti koulu- ja nuoruusikäisen kasvun ja kehityksen tukemisen käsittelyyn. Aiheena nuoruusikäisen hyvinvoinnin tukeminen ja hyvinvoinnin uhkatekijät.
Opetushallitus antaa eri koulutusmuotoja ja -aloja sekä tutkintoja varten perusteet. Opetussuunnitelman perusteet on määräys, jolla koulutuksen järjestäjä velvoitetaan sisällyttämään koulu- tai järjestäjäkohtaiseen opetussuunnitelmaan opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Määräyksellä varmistetaan koulutuksellisten perusoikeuksien, tasa-arvon, opetuksellisen yhtenäisyyden, laadun ja oikeusturvan toteutuminen.
Ennen varsinaisen kurssin alkua tein luokkaan tutustumiskäynnin jossa esittelin itseni, haastattelin

Kävimme harjoitteluani ohjaavan opettajan kanssa keskustelua opiskelijoiden lähtötasosta ja opettajan kokemuksista ryhmästä. Tämä, sekä opiskelijoille tekemäni haastattelu mahdollisti käytettävien opetusmenetelmien suunnittelun ryhmälle parhaiten toimiviksi ja oppimista palveleviksi. Suunnittelussa huomioitavaa olivat erityisesti opiskelijoiden laaja ikäjakauma, oppisopimusopiskelijat, sekä lähiopetuksen lisäksi toteutuva verkko-opiskelu.
Suuret kokemukselliset erot työ- ja koulumaailmasta toivat haasteita toteutussuunnitteluun. Pyrin suunnittelemaan opetuksen siten, että jokainen opiskelija pysyisi oppitunneilla motivoituneena oppijana riippumatta olemassaolevan osaamisen tasosta. Opetusmenetelmällisesti päädyin
käyttämään keskustelevaa luentoa, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäisiä tehtäviä. Keskustelevassa luentomenetelmässä opiskelijat pystyivät hyödyntämään vertaisoppimista toisiltaan, mikä tuntui opettajana luontevalta laajan osaamispohjan omaavassa ryhmässä. Luennoilla perehdyimme mm. lähihoitajien kohtaamisosaamiseen konkreettisten esimerkkien kautta. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijat pääsivät tuomaan esille omia näkökulmiaan esimerkiksi kohtaamistilanteista ja reflektoimaan omia ajatuksiaan ja toimintatapojaan erilaisissa kohtaamistilanteissa opettajan ohjauksessa. Tunnin lopussa keskustelut koottiin kokonaisuudeksi ja syvennyimme vielä esille nousseisiin ydinasioihin ja asioihin jotka opiskelijat olivat tunnilla oppineet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti