Opetussuunnitelmien uudistaminen on tuonut konkreettisia muutoksia opetuksen sisältöön, mutta myös oppimisen tapoihin. Pyrkimyksenä on yhä yksilöllisempään opetukseen suuntaava kehitys ja samalla olemme siirtymässä kokonaan uudenlaisten oppimisvälineiden käytön aikakaudelle. Digitalisaatio on väistämättä astumassa pysyväksi osaksi koulujärjestelmäämme ja jokapäiväistä opetusta.
Opiskelijoiden valmiudet käyttää digitaalisia välineitä oppimisessa ovat muuttuneet ja parantuneet
huomattavasti viime vuosina. Erilaisten digitaalisten välineiden käyttö ja sosiaalinen media on luonnollinen osa elämää, eikä mikään erikseen opeteltu taito. Sosiaalinen verkostoituminen, asiasisältöjen ja tiedon jakaminen ovat tulleet osaksi digikulttuuriamme.
Digitalisaatio opetuksessa
Nykyisessä opetuksessa painottuvat monipuoliset opetusmenetelmät, ryhmätyö-, viestintä-, projektityötaidot sekä verkostoituminen. Digitalisaatio tuo monia hyötyjä konkreettiseen opettajuuteen usealla sektorilla. Digitaalisuus voi toimia oppimisen aktivoijana uusien välineiden ja menetelmien tarjonnan myötä. Oppimistehtävien ratkominen ryhmätyönä pilvipalvelussa tablettia käyttäen voi tuoda uutta intoa oppimiseen. Tai ehkä opettaja piristää opetusta laatimalla aiheeseen liittyvän leikillisen kilpailun Kahoot palvelun tarjoamassa pelillisessä ympäristössä.
Monipuoliset mahdollisuudet digitaalisessa oppimisympäristössä mahdollistavat opetuksen muokkaamisen kunkin opiskelijan osaamisen ja
etenemisen mukaisesti. Lisäksi yksi digitalisaation tarjoama merkittävä muutos on opetuksen fyysinen rajattomuus. Opetus ei ole enää paikkariippuvaista, vaan se voidaan haluttaessa toteuttaa
paikasta riippumatta käyttämällä verkkokokousvälineitä. Tämä mahdollistaa myös opetuksen monipuolistumisen oppilaitosten yhdistäessä voimavarojaan ja jakaessaan opetuksellista ammattitaitoaan yhteistyöoppilaitostensa kesken.
Toisaalta digitaalisaatiossa ei ole kyse pelkästään uusien menetelmien käytöstä tai opiskelijoiden motivoinnista. Uudet teknologiat mahdollistavat tiedon tuottamisen ja julkaisemisen parhaimmillaan reaaliaikaisesti, mikä johtaa tarjolla olevan tiedon valtavaan määrään. Tiedon nopea uusiutuminen ja suuri määrä asettaa opettaalle omat haasteensa. Toisaalta se tekee opettajan oppimista ohjaavan roolin yhä tärkeämmäksi. Digitaalisten oppimisvälineiden käytön lisäksi opettajan tulisi ohjata opiskelijoitaan kehittämään tiedonhakutaitojaan ja suhtautumaan kriittisesti käytettäviin lähteisiin. Yksi digiosaamisen tärkeimmistä taidoista onkin kyky erotella tärkeä tieto epäolennaisesta ja tiedon lutettavuuden arviointi.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti