11. Ammatillinen kohtaaminen

Ammatillinen kohtaaminen arviointikriteerit:

11. Toimit tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.   
- Opettajaopiskelija toimii vastavuoroisessa vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa autenttisessa     koulutuskontekstissa.
- Hän soveltaa dialogisuuden periaatteita vuorovaikutustilanteissa. 
- Hän toimii eettisesti ja ammattimaisesti kaikissa kohtaamistilanteissa (toista kunnioittava, eettinen ja oikeudenmukainen, osallistujat ihmisinä huomioon ottava, erehtyväisyyden (oman ja muiden) hyväksyvä, kannustava ja ratkaisukeskeinen). 

Osaamisen osoittaminen: Olen käsitellyt aihetta blogissani

11.1. Ohjaat opiskelijoiden ammatillista kasvua. 

- Opettajaopiskelija ohjaa ja antaa palautetta opiskelijoille yksilöllisesti heidän ammatillisen kehittymisvaiheensa mukaisesti autenttisessa koulutuskontekstissa. 
- Hän ottaa opetuksessaan ja ohjauksessaan huomioon opetussuunnitelman osaamistavoitteet/tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset ja opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet.  

Osaamisen osoittaminen: 

11.2. Kohtaat opiskelijat ryhmänä ja yksilöinä tilanteen mukaan.  

- Opettajaopiskelija käyttää autenttisessa työtilanteessa sekä yksilöohjausta että ryhmäohjausta ja – opetusta tarkoituksenmukaisesti osana opettajan työtä. 
 

12. Teet yhteistyötä ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun muiden toimijoiden kanssa.
- Opettajaopiskelija toimii yhteisöllisesti ja kehittävää yhteistyötä edistäen autenttisessa   koulutuskontekstissa.   

- Hän edistää tiimiopettajuutta vastuullaan olevan koulutuskokonaisuuden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa mahdollisuuksien mukaan. Mikäli tämä ei ole mahdollista siinä kontekstissa, missä opettajaopiskelijan opetus ja ohjaus toteutuu, hän reflektoi tiimiopettajuuden merkitystä omalla alallaan. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti