Opettajan työ & lainsäädäntö
Työelämän nopeat muutokset ovat asettaneet haasteita ammatilliselle koulutukselle, ja sitä on suunnitelmallisesti pyritty kehittämään vastaamaan muuttuvia tarpeita. Tämä on nyt huomioitu myös lainsäädännössä. Ammatillisen koulutuksen reformi astuu voimaan 1.1.2018, jolloin toisen asteen ammatillista peruskoulutusta ja ammatillista aikuiskoulutusta koskeva lainsäädäntö uudistetaan kokonaisuudessaan vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita. Reformi on suurin koulutuslainsäädännön uudistus lähes kahteenkymmeneen vuoteen.
Uudistettu laki kattaa kaikki opetus- ja kuttuuriministeriön alaisuudessa olevat ammatilliset tutkinnot. Näitä ovat ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot. Lisäksi laki määrittää muut ammatillisen osaamisen hankkimiseksi tarvittavat koulutukset. Reformin ydinasioita ovat henkiökohtaiset opintopolut, laaja-alainen osaaminen, sekä tiivis yhteistyö työelämän kanssa. Tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden työllistymistä ja sujuvaa siirtymistä jatko-opintoihin.
Yksi reformin tuomista suurista muutoksista on koulutuksen keskittyminen osaamisperusteisuuteen. Ammatillisen koulutuksen tärkein tehtävä on jatkossa tuottaa yksilöllistä ammatillista osaamista opiskelijoiden ja työelämän tarpeiden mukaan. Yksilöllisiin osaamistarpeisiin voidaan jatkossa vastata joustavasti tutkintojen, niiden osien, tutkintoon johtamattomien koulutuksien ja valmentavien koulutusten avulla. Ohjattua ja tavoitteellista opiskelua voidaan toteuttaa joustavasti niin oppilaistosten oppimisympäristöissä, työpaikoilla kuin digitaalisissa oppimisympäristöissä. Samalla pyritään ehkäisemään myös syrjäytymistä, kun yksilöllistäminen tekee opinnoista sujuvampia. Lailla on turvattu myös opiskelijan oikeus saada mahdollisesti tarvitsemiaan tukitoimia opintojensa edistämiseksi.
Miten hyvän hallinnon noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä?
Reformin keskittyessä suoraan ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistamiseen on voimassa Hallintolaki konkretisoi käytännössä perustuslain säädökset ja käytänteet.
edelleen muita ammatillista opettajaa koskettavia lakeja. Yksi näistä on mm. Suomen vation perustuslaki, jossa todetaan, että kaiken julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatetava lakia. Myös ammatillisen opettajan työ on julkisen vallan käyttöä, ja näin oikeusvaltioperiaatteen alaista toimintaa.
Hallintolaki määrittää hyvän hallinnon perusteet. Näihin lukeutuvat mm. tasavertaisuus, palveluperiaate, neuvonta, asiallisen, selkeän ja ymmärrettävän kielen käyttö ja viranomaisten yhteistyö. Ammatillisen opettajan arjessa tämä tarkoittaa opiskelijoiden tasavertaista kohtelua kaikissa tilanteissa. Opettaja ohjaa ja neuvoo opiskelijoita heidän sitä tarvitessaan ja käyttää työssään selkeää ymmärrettävää kieltä. Viranomaisten välinen yhteistyö on osa opettajan moniammatillista osaamista. Yhteistyö voi olla koulun sisäistä muiden saman organisaation henkilökunnan kanssa tapahtuvaa yhteistyötä, tai yhteistyötä esim. toisen oppilaitoksen, sosiaaliviranomaisten tai poliisin kanssa.
Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja miten huolehdin opettajana työrauhasta?
Oppilaitoksen tulee huolehtia, että opiskelijalla on mahdollisuus turvalliseen opiskeluympäristöön. Kiusaamista, häirintää, väkivaltaa, rasismia eikä syrjintää hyväksytä missään tilanteessa, vaan koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus ennaltaehkäistä ja puuttua niihin. Opiskelijan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön määritellään ammatillisesta koulutuksesta annetuissa laeissa. Koulutuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut oppilaitoksessa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä oppilaitosyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
On muistettava että oikeuksien lisäksi opiskelijalla on myös velvollisuuksia. Näitä ovat mm. velvollisuus osallistua opetukseen, näyttöihin tai muuhun osaamisen osoittamiseen, jollei poissaololle ole perusteltua syytä. Opiskelijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Lisäksi opiskelijan aiheuttaman vahingon korvaamisvelvollisuudesta säädetään vahingokorvauslaissa.
Työrauha on yhteinen tavoite, johon jokainen pystyy omalla tominnallaan vaikuttamaan. Samalla työrauha on osa turvallista oppimisympäristöä. Opettajan ammattitaidolla ja käyttämillään pedagogisilla ratkaisuilla opettaja pystyy vaikuttamaan opiskeliijoiden luomaan oppimiskulttuuriin ja työrauhaan, sekä näin ennaltaehkäisemään ongelmia. Lähtökohtana on molemminpuolinen kunnioitus opettajan ja opiskelijan välillä. Pedagogisesti taitava opettaja saa opiskeilijat kiinnostumaan opetuksesta ja osalliseksi oppimisprosessia. Tämä auttaa opettajaa työrauhan ylläpitämisessä. Suoranaisesti työrauhasta ei ole määritelty lakia, mutta ääritapauksissa käytetään tulkintoja muista laeista.
Opiskelijan käyttäytyessä sääntöjen vastaisesti tai muutoin omalla toiminnallaan häiriötä aiheuttaen on opettajalla oikeus rajoittaa tätä toimintaa. Väärinkäytöksistä on mahdollista antaa opiskelijalle kirjallinen varoitus. Vakavammissa tapauksissa laki ammatillisesta koulutuksesta antaa oikeuden opettajalle tietyillä perusteilla poistaa häiritsevä tai turvallisuutta vaarantava opiskelija luokkahuoneesta tai muusta oppilaitoksen tilasta tai jopa peruuttaa opiskeluoikeus.
Salassapito ja tieto- ja oikeusturva opettajan työssä
Opettajalla on omassa työssään osittainen salassapitovelvollisuus. Salassapitovelvollisuus kieltää aseman tai tehtävän perusteella saatujen tietojen luovuttamisen ulkopuolisen käyttöön. Henkilö ei saa levittää kuulemaansa tietoa, asiakirjaa tai siinä lukevaa tietoa sivullisille luvatta. Salassapito perustuu lakiin ja sen tarkoituksena on suojata opiskelijoiden yksityisyyteen liittyviä asioita ja/tai yleistä etua kuten yleiseen turvallisuuteen liittyviä materiaaleja. Ohjaavia lakeja ovat mm: perusopetuslaki, laki ammatillisesta peruskoulutuksesta, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annettu laki, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, lastensuojelulaki ja henkilötietolaki.
Salassapitosäädöksistä huolimatta lähtökohtaisesti viranomaisten toiminnan on kuitenkin oltava näkyvää. Koulutuksen järjestäjällä onkin velvollisuus salassapitosäännösten estämättä pyynnöstä toimittaa valtion opetushallintoviranomaisille mm. koulutuksen arviointiin, kehittämiseen ja tilastointiin liittyviä tietoja. Koulutuksen järjestäjä on myös velvollinen antamaan opiskelijan terveydentilaa, toimintakykyä koskevia, tehtävien hoidon kannalta välttämättömiä tietoja mm. opiskeluterveydenhuollosta, työssäoppimisesta tai uudesta koulutuksesta vastaaville henkilöille.
Tietosuoja on henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä. Tietosuoja on osa yksityisyyden suojaa jokaisen ihmisen perusoikeutena ja tarkoittaa ihmisten oikeutta omiin henkilötietoihinsa (mm. nimi, syntymäaika, yhteystiedot). Tietosuojaan sisältyy mm. yksilön oikeus tarkastaa, mitä tietoja hänestä on tallennettu henkilörekisteriin ja saada virheelliset tiedot korjatuksi. Oppilaitoksissa tämä tarkoittaa sitä, että oppilaiden henkilötietojen käsittely tulee olla asianmumukaisesti perusteltavissa oppilaitoksen toiminnan kannalta. Henkilötietoja saa käsitellä mm. opiskelijan ottamiseksi oppilaitokseen ja opetuksen järjestämiseksi.
Oikeusturva sanansa mukaisesti velvoittaa opettajan toimimaan työssään puolueettomasti ja tasapuolisesti kaikkia opiskelijoita kohtaan. Opettajan on huolehdittava opiskelijan oikeusturvan toteutumisesta mm. tiedottamalla opinnoissa vaadittavista osaamistavoitteista, arvioinnista, oikeuksista mahdollisen tuen saamiseen ja mahdollisuudesta korottaa arvosanoja tai uusia -hylättyjä. Opiskelijan ilmaistessa tyytymättömyytensä arviointiin, on opettajan viivyttelemättä käsiteltävä asia ja keskusteltava opiskelijan kanssa, antaa perustelut arvioinnille tai järjestää uudelleenarviointi. Opiskelijoille on tehtävä tiettäväksi myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustamisen periaatteet sekä mahdolliset kurinpidolliset säädökset.
Lähteet: - Hallintolaki
- https://www.osao.fi/media/oppaat-ja-lomakkeet/opiskelijan-oppaat-ja-lomakkeet
/opiskelijan-oppaat-ja-lomakkeet/opiskelijan-oikeudet-ja-velvollisuudet-20131.pdf
- Lähiopetuspäivän muistiinpanot lakiopetuksesta
- https://www.edilex.fi/he/20170039#OT100
- https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630
- http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/103/0
/ajankohtaista_ammatillisen_koulutuksen_reformissa
- https://www.osao.fi/media/oppaat-ja-lomakkeet/opiskelijan-oppaat-ja-lomakkeet
/opiskelijan-oppaat-ja-lomakkeet/opiskelijan-oikeudet-ja-velvollisuudet-20131.pdf
- Lähiopetuspäivän muistiinpanot lakiopetuksesta
- https://www.edilex.fi/he/20170039#OT100
- https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630
- http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/103/0
/ajankohtaista_ammatillisen_koulutuksen_reformissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti