Pelastuslaki:
Pelastuslain tavoitteena on parantaa ihmisten turvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia. Lain tavoitteena on myös, että onnettomuuden uhatessa tai tapahduttua ihmiset pelastetaan, tärkeät toiminnot turvataan ja onnettomuuden seurauksia rajoitetaan tehokkaasti.
Laki määrää myös, että rakennukseen tai muuhun kohteeseen, joka on
poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta tavanomaista
vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle, ympäristölle tai
kulttuuriomaisuudelle aiheutuvan vaaran taikka mahdollisen
onnettomuuden aiheuttamien vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat,
on laadittava pelastussuunnitelma. Koulurakennukset lukeutuvat poikkeuksetta lain määräämiin rakennuksiin, joihin on laadittava oma pelastussuuniltelma.
Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai
kohteen haltija. Jos rakennuksessa toimii useita toiminnanharjoittajia,
rakennuksen haltijan tulee laatia pelastussuunnitelma yhteistyössä
toiminnanharjoittajien kanssa.
Pelastussuunnitelmassa on oltava selostus:
1) vaarojen ja riskien arvioinnin johtopäätelmistä;
2) rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä;
3)
asukkaille ja muille henkilöille annettavista ohjeista onnettomuuksien
ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi;
4) mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä.
Työturvallisuuslaki
Työturvallisuuslain tarkoituksena on parantaa työympäristöä ja työolosuhteita työntekijöiden työkyvyn turvaamiseksi ja ylläpitämiseksi sekä ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työstä ja työympäristöstä johtuvia työntekijöiden fyysisen ja henkisen terveyden haittoja. Työturvallisuuslakia sovelletaan myös ammatillisten opintojen harjoittelujaksoille, jotka tapahtuvat työpaikoilla
Työnantajalla on oltava turvallisuuden ja terveellisyyden edistämiseksi ja työntekijöiden työkyvyn ylläpitämiseksi tarpeellista toimintaa varten ohjelma, joka kattaa työpaikan työolojen kehittämistarpeet ja työympäristöön liittyvien tekijöiden vaikutukset (työsuojelun toimintaohjelma). Toimintaohjelmasta johdettavat tavoitteet turvallisuuden ja terveellisyyden edistämiseksi sekä työkyvyn ylläpitämiseksi on otettava huomioon työpaikan kehittämistoiminnassa ja suunnittelussa ja niitä on käsiteltävä työntekijöiden tai heidän edustajiensa kanssa.
Sosiaali- ja terveyden toimialoilla erityisesti fyysinen ja henkinen -kuormitus voivat olla merkittäviä haittatekijöitä työssä. Merkittäviä haittoja voivat aiheuttaa huonot työskentelyasennot ja pitkät työvuorot, fyysinen- ja henkinen väkivalta, joihin työsuojelun toimintaohjelmalla olisi hyvä ennakoivasti puuttua henkilökunnan työssajaksamiseen ja työturvallisuuden lisäämisenn.

Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja toteutumista. Suunnitelmassa on otettava huomioon sekä oppilaiden keskinäiset että oppilaiden ja aikuisten väliset vuorovaikutussuhteet.
Suunnitelmassa kuvataan:
- kiusaamisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen
- väkivallan ja aggressiivisen käyttäytymisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen
- häirinnän ehkäiseminen ja siihen puuttuminen
- asian käsittely yksilö-, ryhmä- ja koko yhteisön tasolla, oppilaan yksilöllinen tuki, tarvittava hoito ja jälkiseuranta sekä teon tekijän että teon kohteena olevan osalta
- yhteydenottotavat kotiin ja yhteistyö huoltajan kanssa
- yhteistyö viranomaisten kanssa
- suunnitelmasta tiedottaminen ja kouluyhteisön henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien sekä yhteistyökumppanien perehdyttäminen ohjeisiin
- suunnitelman päivittäminen, toteutumisen seuranta sekä seurantaan liittyvä kirjaaminen ja arviointi.
Kriisisuunnitelma:
Kriisisuunnitelma laaditaan yhteistyössä oppilas- ja opiskelijahuollon palveluista vastaavien kanssa, sekä tehdään yhteistyötä myös pelastustoimen ja poliisin kanssa sekä muiden kunnassa kriisitoiminnasta vastaavien kanssa siten kuin opetuksen ja koulutuksen järjestäjä määrää.
Opiskeluhuoltosuunnitelma:
Paikallisella tasolla opiskeluhuollon suunnittelua ja toteuttamista ohjaa kolme eri suunnitelmaa.
Suunnitelmat ovat:
- lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, johon sisältyy opiskeluhuoltoa koskeva osuus
- paikalliseen opetussuunnitelmaan sisältyvä kuvaus oppilas- tai opiskeluhuollosta sekä
- koulu- tai oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma.
Opiskeluhuollon kokonaisuuteen sisältyvät opiskeluhuolto sekä opiskeluhuollon palvelut, joita ovat psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko oppilaitosyhteisöä koskevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona.
Turvallisuuskansio
Turvallisuuskansio on yksilöllinen asikirja, joka laaditaan kullekkin toimipaikalle erikseen. Turvallisuuskansio ei ole julkinen asiakirja, mutta se on pyydettäessä esitettävä henkilökunnan jäsenille tai viranomaisille. Työnantajan tulisi huolentia siitä, että kaikki henkilökunnan jäsenet ovat riittävästi perhetyneet turvallisuuskansion sisältöön ja osaavat toimia sen mukaisesti.
Perehdyin Utajärven koulun turvallisuuskansioon, jonka saa oheisesta linkistä näkyville. Utajärven koulun turvallisuussuunnitelma
Lähteet: - Wikipedia/turvallisuus
- http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_osa-alueita
/fyysinen_oppimisymparisto
- https://www.vahtiohje.fi/web/guest/fyysinen-turvallisuus1
-http://www.oph.fi/ops2016/blogi/103/0/terveyden_lukutaitoa_tassa_ja_nyt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti