keskiviikko 7. kesäkuuta 2017

Arvo osaaminen

Opettajan työ on eettistä työtä

13. Toimit opettajan työn eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opettajan ammatti on itsenäinen ja hyvin vaativa asiantuntijatehtävä. Opettajan ammatin luonteeseen kuuluu ammattietiikka, joka on tuotu esiin opettajan eettisissä periaatteissa. Ammattietiikka on osa ammattikunnan omaa laadunvalvontaa, ja sen avulla pyritään vastaamaan yhteiskunnan osoittamaan luottamukseen.

Monet ammattikunnat ovat kautta aikojen sitoutuneet eettisiin ohjeistoihin, jotka ilmaisevat ammatin edellyttämää asennetta, vastuuta ja suhtautumistapaa työhön. Ammattieettisissä ohjeissa tuodaan esiin yhteiset ammatilliset arvot ja periaatteet. Opettajille on laadittu oma ammatillinen Comeniuksen vala. Se julkistettiin ja vannottiin ensimmäinen kerran Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 28. tammikuuta 2017.

Ensimmäisenä opetustehtävässämme olikin aiheena (Comeniuksen vala). Samalla pääsimme testaamaan erilaisten oppijoiden kokemuksia omasta opettajuudestamme. 





Hyvällä opettajalla on vahva arvopohja

 13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet

Vastuullisuus ammatillisessa toiminnassa perustuu tietoon ja ammattitaitoon, sekä toisaalta ajateltuna työn arvo- ja normipohjaan. Kumpaakaan ei voida toisella korvata. Hyvänä esimerkkinä voidaan ajatella ettei huonoa ammattitaitoa voi kompensoida hyvillä eettisillä periaatteilla eikä päinvastoin.
Opettajan tehtävän vastuullisuus edellyttää jatkuvaa oman ammattitaidon ylläpitämistä. Se edellyttää myös erityistä herkkyyttä tunnistaa opetustyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja valmiutta toimia näissä tilanteissa korkeaa ammattietiikkaa noudattaen.

Juridiset ja eettiset kysymykset erillään

Opettajan etiikassa on erotettava toisistaan juridiset ja eettiset kysymykset. Opettajan perustehtävä ja vastuu määritellään opetustyötä koskevassa lainsäädännössä ja normistossa. Opetussuunnitelma määrää opetuksen sisällöstä.
Vaikka ammattikäytäntöjä ohjataan laeilla ja asetuksilla ei ammattietiikka perustu ulkopuoliseen valvontaan taikka pakkoon, vaan omaan sisäistettyyn käsitykseen ammatillisesta moraalista.

Yhteiskunnan odotukset

Opettajan työ on kasvatuksen, opetuksen ja oppimisen mahdollisuuksien edistämistä yksilön parhaaksi. Opettajalla on merkittävä rooli myönteisten oppimiskokemusten syntymisessä sekä oppijan itseluottamuksen ja sosiaalisen vastuullisuuden vahvistamisessa.
Usein opettajan ammatissa  tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua, mutta hyvät oppimiskokemukset edistävät elinikäistä oppimista.

Yhteiskunta asettaa opettajalle omat odotuksensa opetustyön tavoitteiden toteutumisesta. Yhteiskunnallisten muutosten takia monet opettajat joutuvat työssään huolehtimaan myös asioista, joista he eivät yksin voi olla vastuussa.

Opettajan valta ja vastuu

Opettajan roolin muutos on tuonut opettajan lähemmäksi oppijaa. Se lisää opettajan vastuuta oppijan
kehityksestä ja edellyttää usein myös yhteistyötä muiden oppijan kehityksestä vastuussa olevien kanssa. Oppijan arviointiin liittyy paljon opettajan valtaa ja vastuuta. Sisäistynyt eettisyys estää opettajaa käyttämästä asemaansa väärin.

Hyvä ammattietiikka on yksi tärkeimmistä opettajan resursseista. Se ohjaa työhön ja ammattiin liittyviä vuorovaikutussuhteita. Opettajan työhön sisältyy oman toiminnan motiivien ja päämäärien eettistä pohdintaa ja arviointia.

Opettajan eettisten periaatteiden tarkoituksena on tuoda näkyväksi ja tiedostetuksi opettajan työhön aina kuulunut eettisyys.

Lähde: http://www.opettaja.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti