keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Opetusta ohjaavat asiakirjat

Opetushallitus antaa eri koulutusmuotoja ja -aloja sekä tutkintoja varten perusteet. Opetussuunnitelman perusteet on määräys, jolla koulutuksen järjestäjä velvoitetaan sisällyttämään koulu- tai järjestäjäkohtaiseen opetussuunnitelmaan opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Määräyksellä varmistetaan koulutuksellisten perusoikeuksien, tasa-arvon, opetuksellisen yhtenäisyyden, laadun ja oikeusturvan toteutuminen. Opetushallitus seuraa opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden toiminnallisia vaikutuksia pääasiassa koulutuksen arvioinnin yhteydessä.

Mykrä 2002

Ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin. Lisäksi ammatillinen koulutus edistää työllisyyttä ja yrittäjyyttä sekä tukee elinikäistä oppimista. Koulun tai koulutusalan opetussuunnitelman tulisi olla laadittu niin että se tukee näitä lähtökohtia.

Opetushallitus määrittelee ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteet, joiden pohjalta koulutuksen järjestäjä hyväksyy opetussuunnitelman.

Opetushallituksen sivujen mukaan ammatillisen perustutkinnon perusteissa on päätetty: 

1. tutkinnon ja osaamisalojen tavoitteet
2. tutkinnon muodostuminen
3. tutkintonimikkeet
4. tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset tai osaamistavoitteet
5. tutkinnon osien arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit
6. ammatillisten tutkinnon osien osalta myös ammattitaidon osoittamistavat. 


Opetuksen toteutussuunnitelma

Opettajalle opetusta tukevana työkaluna on mahdollista käyttää opetuksen toteutussuunnitelmaa. Se mahdollistaa opetuksen rakenteen ja sisällön koostamisen ennakkoon ja sitä on opetustilanteessa sujuva seurata tai siihen voi tukeutua tarvittaessa. Opetuksen toteutussuunnitelmasta on hyvä käydä ilmi opetettava teema, opetusmenetelmät, opetuksen tavoitteet ja aikataulutus. Aina opetustilanteet eivät rakennu suunnitellusti, joten toteutussuunnitelman lisäksi on hyvä miettiä myös muita tapoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.


HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma

Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) on  opiskelijan itselleen laatima suunnitelma opintojen sisällöistä, laajuudesta ja kestosta. Suunnitelma on hyvä tehdä yhdessä koulutuksen ohjaajan, tuutorin, opinto-ohjaajan, koulutuksen johtajan tai vastaavan henkilön avustuksella. Opiskelijan HOPSin lähtökohtana on koulutusohjelmalle laadittu tutkintorakenne. Suunnitelma auttaa opiskelijaa etenemään opinnoissaan ja pysymään aikataulussa. HOPSia päivitetään opintojen kuluessa.
HOPSin laadinnan yhteydessä on myös hyvä kirjata näkyviin opiskelijan omia opintoihin ja osaamiseen liittyviä toiveita ja tavoitteita. HOPS:in avulla opiskelija voi rakentaa itselleen henkilökohtaisen tutkinnon valikoimalla mieleisiään sivuaineita ja vapaavalintaisia opintoja pakollisten opintojen rinnalle.

Suunnittelussa on otettava huomioon, mitä suorituksia – kuten luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä tai tenttejä - kunkin opintojakson läpäiseminen edellyttää, sekä mitä edeltäviä opintoja vaaditaan. Opintojen suunnittelussa on syytä ottaa huomioon myös muut seikat, kuten perhe, harrastukset tai työt, jotka voivat vaikuttaa opintojen etenemiseen.


HOJKS Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma 

Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) on erityisopetusta  tarvitsevalle opiskelijalle tehty opintosuunnitelma silloin, kun oppiminen täytyy yksilöllistää. Suunnitelmassa määritellään opiskelijan yksilölliset oppimisen tavoitteet. HOJKS on käytössä perusopetuksen ja ammatillisen opetuksen kouluissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti